Riksdagens allmänna motionstid där ledamöter kan lämna förslag till riksdagsbeslut genom fristående motioner avslutades 4 oktober. Totalt har fler än 3 000 motioner lämnats in under motionstiden och flera riksdagsledamöter och partier från olika delar av det politiska spektrum har skrivit om en ny Öresundsförbindelse och helt konkret om att det behövs en gemensam utredning tillsammans med Danmark.

Riksdagsledamöter från Moderaterna i Skåne skriver i motionen ”Bättre infrastruktur i Skåne” att trafiken över Öresund inte bara har regional utan även nationell och internationell betydelse och att dagens situation med enbart en fast förbindelse över Öresund är mycket sårbar.

”Regeringen bör därför snarast, tillsammans med den danska regeringen, ta ett initiativ till en utredning som skall leda fram till ett gemensamt beslut om lokalisering och utformning av en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark.”

Motionen "Bättre infrastruktur i Skåne".

Den skånska ledamoten Niklas Karlsson (S) skriver specifikt om godskapacitet över Öresund och att en järnvägsförbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn för både regional, fjärr- och godståg skulle öka järnvägskapaciteten över Öresund med 100 procent, skapa en alternativ passage för godståg och spara 28 miljoner ton koldioxidutsläpp genom att öka kapaciteten för godståg. Karlsson anser att förslag på ny Öresundsförbindelse som kan öka kapaciteten till godståg skyndsamt bör utredas av svenska och danska myndigheter.

Riksdagsledamoten Louise Eklund (L), vald i Skåne och suppleant i trafikutskottet, skriver att det är viktigt att påbörja en utredning kring framtida Öresundsförbindelser. Utredningen bör ta fasta på redundans och kapacitet och ha utgångspunkt i de förslag på ny förbindelse som tidigare har varit föremål för utredning däribland Europaspåret.

Sverigedemokraterna i trafikutskottet skriver i sin motion ”Konkurrenskraftig järnväg” specifikt om Europaspåret och att Europaspåret bör utredas innan det fattas beslut om var en ny Öresundsförbindelse ska ligga. 

”Det är positivt att det på sikt byggs ytterligare förbindelser mellan Sverige och Danmark. Samtalen med den danska regeringen bör intensifieras i syfte att få till stånd en ny förbindelse mellan Sverige och Danmark, för både bil- och tågtrafik.”

Motionen "Konkurrenskraftig järnväg"

Vänsterpartiet skriver i sin motion ”En järnväg för framtiden” om Fehmarn Bält-förbindelsen och de möjligheter till gröna resor och godstransporter samt utveckling i Öresundsregionen som den dansk-tyska förbindelsen innebär.

”Men byggs järnvägskapaciteten inte ut med nya spår kommer hela Sverige att förvandlas till en flaskhals och järnvägens bristande kapacitet riskerar att öka lastbilstransporterna mångdubbelt genom Skåne till övriga Sverige. Av klimat- och trängselskäl måste denna transportökning ske till järnväg och inte bilväg. Därför kan en ny fast järnvägsförbindelse mellan Sverige och Danmark vara nödvändig. Sverige och Danmark har nyligen utrett en kombinerad väg-/järnvägstunnel mellan Helsingborg och Helsingör, men Vänsterpartiet anser att en bredare utredning måste göras där även förslagen kring godsspår Landskrona-Köpenhamn samt en s.k. Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn inkluderas.”

Motionen "En järnväg för framtiden".

Motionerna ska nu behandlas i riksdagens utskott.