Om Europaspåret
Europaspåret är ett förslag om en ny fast Öresundsförbindelse mellan Sverige och Danmark. Projektet drivs av Landskrona stad som har gjort utredningar om förbindelsen sen 2015 och arbetar för att förslaget utreds av svenska och danska myndigheter.
Det unika med Europaspåret är att förbindelsen kan hantera både regional-, fjärr- och godståg. Inget annat förslag till en ny Öresundsförbindelse kan detta. Anledningen är att man mellan Landskrona och Köpenhamn kan bygga en tunnel med jämna lutningar som kan hantera långa och tunga godståg. Vid Landskrona kan man ansluta till befintligt järnvägsnät i Sverige och avlasta de hårt belastade spåren Köpenhamn-Malmö-Lund. Genom att förbindelsen går direkt till Köpenhamn skapar man en effektiv och snabb förbindelse till den danska huvudstaden och vidare ut i Europa samt tillför efterfrågad järnvägskapacitet i Köpenhamn. Europaspåret är en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse som kan finansieras på samma sätt som Öresundsbron genom EU-stöd och framtida trafikintäkter och kan därmed ligga utanför den nationella infrastrukturplanen.
2029 öppnar Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland vilket skapar ett nytt stråk för gods- och fjärrtrafik mellan Skandinavien och kontinenten. En stor del av godstågstrafiken är transittrafik till/från Sverige och när Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar förväntas godstågstrafiken och den långväga persontrafiken att öka avsevärt. Samtidigt planeras det för ökningar i den regionala trafiken i Öresundsregionen. Med andra ord: markant fler tåg ska köra på den hårt belastade sträckan Malmö-Öresundsbron-Köpenhamn som blir en flaskhals.
Idag finns det bara en järnvägsförbindelse över Öresund och därmed inget alternativ om Öresundsbron är stängd vilket är en stor sårbarhet som påverkar järnvägens tillförlitlighet och attraktivitet. Redundans – att det finns en alternativ väg – är viktigt för godstransporter och i ett beredskapsperspektiv för att säkra robust infrastruktur. Med Europaspåret skapas redundans för långa och tunga godståg samt militära transporter över Öresund.
Sommaren 2024 ska Trafikverket presentera sitt regeringsuppdrag om kapacitet och redundans för transporter över Öresund där förslag på ny förbindelse och Europaspåret ingår på en övergripande nivå. Slutsatsen är att det behövs redundans för godståg redan idag och att det på sikt behövs ökad järnvägskapacitet över Öresund. Eftersom planeringstiden för en ny Öresundsförbindelse är lång måste det konkreta arbete en ny förbindelse påbörja nu. Trafikverket pekar också på att en ny Öresundsförbindelse bör vara funktionell för både gods- och persontåg för att lösa de statliga behoven för transporter mot kontinenten. Europaspåret är enda förslaget som kan hantera både person- och godståg och därmed fylla de statliga behoven.
Vi tror Europaspåret är det förslaget som bäst löser de utmaningar vi står inför. Europaspåret ökar järnvägskapaciteten, skapar redundans, möjliggör överflyttning av transporter från väg till järnväg och bidrar därmed till transportsektorns klimatomställning. Nästa steg är att den svenska regeringen tar initiativ till ett gemensamt myndighetssamarbete med Danmark om en ny Öresundsförbindelse och Europaspåret.