Fjärrtågstrafiken

Kortare restider och fler avgångar

 

Skåne är den enskilt största destinationen för tåg från Göteborg/Stockholm. Europaspåret skapar möjligheter för ökad fjärrtågstrafik eftersom den hårt belastade sträckan Lund-Malmö-CPH-Köpenhamn avlastas för godstrafik.  

Huvudstråket för fjärrtågstrafiken från Stockholm och Göteborg mot Köpenhamn och kontinenten förväntas fortfarande gå via Lund, Malmö och Öresundsbron. För enstaka sprinttåg mot kontinenten kan Europaspåret nyttjas för att korta restiden. Europaspåret minskar restiden Köpenhamn-Stockholm med 30 minuter via en koppling till Södra stambanan mellan Eslöv och Höör. Mellan Göteborg och Köpenhamn förbättras restiden med 60 minuter, vilket skulle få fler att åka tåg fram för flyg.

 

2029 öppnar Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland vilket betyder att restiden Köpenhamn-Hamburg förbättras med 2,5 timme. Det vill medföra mer attraktiva tågförbindelser mellan Skandinavien och Hamburg och vidare ut i Europa. 

Utredning och analys

Europaspåret har utreds och analyserats sen 2015. Du kan hämta broschyrer, rapporter och analyser här.