Uttrycket ”dual-use” används allt oftare i infrastruktursammanhang. Dual-use handlar om att infrastruktur bör ha dubbla användningsområden genom att fungera och skapa nyttor för både civila och militära ändamål. Europaspåret är ett förslag till ny Öresundsförbindelse med dual-use genom att fungera för både gods- och persontrafik såväl civilt som militärt. 

Det är det osäkra omvärldsläget som de senaste åren har medfört ett ökad fokus på infrastrukturens militära funktioner. Ett av Nato:s grundkrav är att medlemsländerna ska ha ett robust och resilient transportsystem med välfungerande transportleder till förflyttningar av både styrkor och materiel. 

I Sverige syns kraven om dual-use bland annat i regeringens infrastrukturproposition, som beslutades i riksdagen i december 2024.  

”Regeringen menar att transportsektorn är avgörande för Sveriges samlade motståndskraft och för såväl det civila som det militära försvaret. Tillsammans med det allvarliga säkerhetspolitiska läget som råder i Sveriges närområde och i Europa gör det att regeringen anser att transportinfrastrukturen behöver stärkas och utvecklas för att samhällsviktiga funktioner ska kunna upprätthållas vid olika typer av fredstida kriser, vid höjd beredskap och ytterst krig.”

Infrastrukturpropositionen, "Vägen till en pålitlig transportinfrastruktur – för att hela Sverige ska fungera”, 2024.

Järnvägens betydelse för militär mobilitet

 

Sveriges medlemskap i Nato ställer krav till upprustning av den svenska infrastrukturen där järnvägen idag ses som en svaghet på flera ställen i landet. Järnvägen spelar en viktig roll för totalförsvaret och vid militära operationer då man relativt snabbt och relativt smidigt kan flytta styrkor, förnödenheter och tungt militärt materiel över långa avstånd på ett resurseffektivt sätt.

Enligt ett exempel från Risk Intelligence så skulle det kräva 33 godståg att transportera utrustning och förnödenheter för 3000 soldater. Samma transport skulle kräva 1500 lastbilar. 700 tunga militära fordon skulle kunna transporteras med 12 godståg medan det skulle kräva 500-700 lastbilar.

Även på EU nivå syns betydelsen av järnvägen för den militära mobiliteten. EU:s plan för militär mobilitet 2022-2026 framhäver investeringar i dual-use längs med TEN-T-nätet som bland annat går över Öresund för att styrka beredskapen och resiliensen i transportinfrastrukturen. Och i EU:s investeringsfond, CEF, för infrastruktur inom militär mobilitet går hälften till investeringar i järnväg.  

Europaspåret – en ny Öresundsförbindelse med dual-use

 

Öresund är en viktig passage för transporter även ur ett totalförsvarsperspektiv, och det är en sårbarhet idag med enbart ett järnvägsstråk över Öresund, vilket Försvarsberedningen lyfte i sin rapport Kraftsamling från 2023.

”Försvarsberedningen anser att samverkan med andra länder behöver utvecklas för att hantera gränsöverskridande infrastruktur, såsom Öresundsbron samt järnvägsförbindelserna mellan Sverige och Norge respektive Sverige och Finland. Det är vidare viktigt att säkra möjligheterna till järnvägsförbindelser till kontinenten, via tågfärjor eller andra alternativ, även i de fall sträckningen över Öresund och Danmark inte är tillgänglig. Trafikverket har ett pågående uppdrag avseende detta. Försvarsberedningen betonar vikten av att säkra redundans i södra Sverige för tungtranporter på både väg och järnväg.”

Försvarsberedningens rapport "Kraftsamling", 2023

En ny Öresundsförbindelse kan skapa redundans – en alternativa transportväg – över Öresund. Redundansen behövs redan idag för att öka tillförlitligheten inte minst för godstransporter på järnväg. Ur ett militärt perspektiv skulle ytterligare en Öresundsförbindelse, som kan användas för militära transporter av styrkor och materiel, bidra till totalförsvaret och öka resiliensen i transportsystemet mellan Sverige och Danmark.

För att bidra till den militära mobiliteten krävs att en ny förbindelse vid kris kan användas för långa och tunga godståg. För att ha dubbla användningsområden behöver förbindelsen också kunna fungera för både gods- och persontåg i fredstid och skapa nyttor för både företag och privatpersoner.

Europaspåret är enda förslaget till ny Öresundsförbindelse som har dessa dubbla användningsområden eftersom Europaspåret är funktionell för både gods- och persontåg för såväl civila som militära ändamål..

Med Europaspåret får godståg en alternativ transportväg över Öresund som ökar tillförlitligheten och järnvägens attraktivitet samtidigt som ledtiden mellan Skandinavien och Kontinenten blir kortare och mer kostnadseffektiv.

För personresor skapar Europaspåret ett sammanhängande Öresundstågssystem med ytterligare en passage för Öresundståg och minskade restiderna vilket skapar stora nyttor för företag, privatpersoner, arbetsmarknaden och produktiviteten.  

I tillfälle av kris kan Europaspåret även användas för transport av styrkor, förnödenheter och militära fordon. Med dessa dubbla användningsområden skulle Europaspåret skapa viktig redundans för både civila och militära ändamål och öka resiliensen i en sårbar passage i transportsystemet.