En ny Öresundsförbindelse ska fylla viktiga statliga behov genom att säkra kapacitet och redundans för gods- och persontransporter in och ut ur Sverige. Och en ny förbindelse ska samtidigt bidra till bättre mobilitet, tillgänglighet och kortare restider i Öresundsregionen. Att en ny förbindelse måste bidra med både statliga och regionala nyttor var en av Trafikverkets slutsatser i den utredning som presenterades 2024. 

Arbetsmarknadseffekterna var också en central punkt när en fast förbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn nämndes för första gången. Tillbaka i 2008 intervjuades dåvarande vd för Öresundsinstitutet Anders Olshov av Helsingborgs Dagblad där det framgår att ”Öresundsinstitutets vd menar det kan vara bra om arbetsmarknaden i Lund och norrut mot Kävlinge och Landskrona binds ihop med Köpenhamn. Och att en sydligare förbindelse kanske dessutom kan vara en fördel för Helsingborg om det innebär färre stopp och snabbare resa till Köpenhamn”

Idag skapar Öresundstågen ett sammanhängande transportsystem över Öresund med direktförbindelse från såväl Göteborg, Karlskrona och Kalmar till centrala Köpenhamn och Köpenhamns flygplats. Det är en stor anledning till att det idag finns 20 000 Öresundspendlare. Regionens arbetsmarknad har fortfarande en stor outnyttjad potential, vilket Greater Copenhagen nyligen satte fokus på med en rapport om matchning av arbetskraft över Öresund. Flera saker behöver göras för att det ska bli enklare att bo och pendla på olika sidor av Öresund och på sikt måste en ny fast förbindelse skapa ökad tillgänglighet, pålitlighet och kortare restider.  

Europaspåret skulle förbinda nya delar av Skåne och södra Halland till centrala Köpenhamn med direkta förbindelser och kortare restider. Därmed flyttar Europaspåret inte bara trafik från redan existerande förbindelser men skapar ny trafik. Nya pendlare. Vår uppskattning är att Europaspåret skulle fördubbla antalet personer i arbetsför ålder på svensk sida som har pendlingsavstånd till centrala Köpenhamn.  Jag vill därför påstå att Europaspåret är det förslag till ny Öresundsförbindelse som skulle skapa störst nytta för den gemensamma arbetsmarknadsregionen.

Förutom restider är pålitlighet helt avgörande för arbetspendlingen. Europaspåret utvecklar det befintliga Öresundstågsystemet som får två passager över Öresund och ökad pålitlighet. Inget annat förslag på ny Öresundsförbindelse kan utveckla ett sammanhängande Öresundstågsystem på samma sätt.  

Intresserar man sig för förbättrad tillgänglighet, utökad arbetsmarknad och tillväxt i Öresundsregionen bör man därför intressera sig för Europaspåret. 

/Hanne Skak Jensen, projektledare Europaspåret