I Sverige och Danmark är det stor skillnad på hur mycket godstransport på järnväg fyller i infrastrukturdebatten och det är lätt att få uppfattningen att godståg är viktigare i Sverige än i Danmark. För att få bättre förståelse för skillnaderna mellan Sverige och Danmark har vi längre ner samlat några fakta om godstransporter på järnväg i båda länder.  

Sverige och Danmark ingår både i den skandinaviska transportkorridoren, ScanMed, som förbinder Skandinavien och södra Italien med 7500 km järnväg. Korridoren knyter ihop Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike och Italien och därmed nästan hälften av den samlade ekonomin i EU + Norge.

För att effektivisera och utöka godstransporter på järnväg samt skapa möjligheter för att flytta transporter från väg till järnväg behöver järnvägskorridoren vara kapacitetsstark och ha redundans – alternativa transportvägar. Öresund är här en sårbarhet med bara en järnvägsförbindelse och kapacitetsproblem. Därför behövs en ny Öresundsförbindelse som bland annat ska skapa ökad kapacitet och redundans för godståg över Öresund. Hur man skapar en ny förbindelse som fungerar för godståg bör därför vara en helt central del av debatten kring en ny Öresundsförbindelse i både Sverige och Danmark.

 

Fakta om godstransporter på järnväg i Sverige och Danmark

 

  1. Mycket mer gods på järnväg i Sverige

I Sveriges transporteras mycket mer gods på järnväg än i Danmark. 2023 transporterades det 10 gånger så många ton gods på järnväg i Sverige jämfört med Danmark.

I Danmark har gods på järnväg minskad de senaste tio åren där det i Sverige har varit en liten ökning.  

2. Godståg viktigare i Sverige

Lastbil är det dominerande transportsättet i både Danmark och Sverige, men gods på järnväg utgör en större andel av de samlade godstransporterna i Sverige än i Danmark. I Sverige är det cirka 10% av godstransporterna som sker på järnvägen medan det bara är cirka 3 % i Danmark. Mot bakgrund av detta kan man säga att godstågstransporter är viktigare i Sverige än i Danmark.

3. Godståg genom Danmark är svensk transittrafik

I Danmark är det bara 10% av järnvägsgodset som är inrikestrafik vilket kan förklaras med de relativt korta avstånden. Eftersom Danmark är en del av den europeiska transportkorridoren är en stor del av godstrafiken genomkörande transittrafik. Hela 69% är transittrafik där merparten ska till/från Sverige via Öresund. I Sverige är andelen inrikes godstransport mycket större och 46% är utrikestrafik.

4. Järnvägen är bästa transportsättet för klimatet

Järnvägens stora fördel är att det kan transportera stora volymen över långa avstånd med liten energibelastning och klimatutsläpp. Av de samlade inrikes transporterna (både person och gods) står järnvägen för bara 0,3% av de samlade utsläpp i Sverige. I Danmark är järnvägen inte i lika stor grad elektrifierad och järnvägens andel i transporternas utsläpp är här 1,7%.

Källor: Danmarks Statistik (2023) och Trafikanalys (2023), Klima-Energi og Forsyningsministeriet (2022) och Naturvårdsverket (2022)