Tåget är det mest klimatvänliga transportsättet och genom att flytta fler persontransporter till järnvägen kan transporternas klimatutsläpp minska. Tåget används ofta för kortare pendlingsresor, men har också en stor potential för mellanlånga och gränsöverskridande resor. 2019 beslutades EU:s Green Deal om den gröna omställning med målet att nå klimatneutralitet 2050. En led i detta arbete är att utveckla det europeiska järnvägsnätet och skapa förutsättningar för fler och längre persontågsresor. 

En ny Öresundsförbindelse blir en viktig del i ett utvecklad europeisk järnvägsnät. Med ökad kapacitet och redundans för både person- och godståg över Öresund kan persontågstrafiken utökas med fler avgångar och kortare restider. Detta skapar förutsättningar för mer attraktiva och fler tågförbindelser så fler personresor kan ske med tåg fram för bil eller flyg.

Men hur ser det ut idag? Hur mycket används tåget för personresor i Danmark och Sverige och har tåget blivit mer populärt de senaste åren? Vi har tittat lite närmare på fakta kring persontransporter med tåg i Danmark och Sverige.

1. Fler svenskar väljer tåget

I Sverige är tågets andel av alla persontransporter 11%, medan det är 8% i Danmark. Innan pandemin tog tåget marknadsandelar från biltrafiken i Sverige och hade 12% marknadsandel 2019. Idag finns också en uppåtgående trend i Sverige. Fram mot pandemin tappade tåget marknadsandelar i Danmark, men de senaste åren syns även en uppåtgående trend i Danmark. Som jämförelse så är tågets marknadsandel i Schweiz nästan 20%. 

2. Stor ökning i personkilometer i Sverige

Det totala antalet kilometer som personer reste med tåg i Danmark var 6.031 miljoner km 2023. I Sverige var det 13.308 miljoner personkilometer, vilket är 121% mer än i Danmark. De senaste 20 åren har antalet personkilometer bara ökad med 2% i Danmark där det i Sverige har ökad med hela 55%.

3. Fler danskar åker utrikes med tåg

Antal tågpassagerare i Danmark var 2023 cirka 200 miljoner medan det var cirka 250 miljoner i Sverige. I Danmark åker cirka 8% av tågpassagerarna utrikes med tåget – i Sverige är det 6%. 

För både Danmark och Sverige gäller att resor över Öresund utgör majoriteten av de utrikes resorna på grund av arbetspendlingen i regionen. Med Fehmarn Bält-förbindelsen och utvecklingen av järnvägen förväntas en utökning av de internationella tågförbindelserna kommande år.  

4. Järnvägen är bästa transportsättet för klimatet

Järnvägens stora fördel är att det kan transportera stora volymen över långa avstånd med liten energibelastning och klimatutsläpp. Av de samlade inrikes transporterna (både person och gods) står järnvägen för bara 0,3% av de samlade utsläpp i Sverige. I Danmark är järnvägen inte i lika stor grad elektrifierad och järnvägens andel i transporternas utsläpp är här 1,7%.

Källor:  Eurostat, Klima-Energi og Forsyningsministeriet (2022) och Naturvårdsverket (2022).