2024 närmar sig sitt slut och vi har samlat årets – i våra ögon – viktigaste citaten om en ny Öresundsförbindelse. Året har präglats av reaktioner på Trafikverkets utredning om kapacitet och redundans som presenterades 1 juli och uppmaningar till att regeringarna i Sverige och Danmark tar initiativ till att genomföra en gemensam dansk-svensk utredning om transport över Öresund och en ny Öresundsförbindelse.
Trafikverket i utredning ”Kapacitet och redundans för transporter över Öresund” som presenterades 1 juli 2024.
”En utvecklad infrastruktur över Öresund bör tillföra kapacitet på järnväg när utbyggnad av ytterligare två spår mellan Hässleholm och Lund och en fortsättning mellan Alvesta och Hässleholm är genomförda. En utvecklad infrastruktur över Öresund bör också skapa redundans, speciellt för gods på järnväg mellan Köpenhamn och Malmö då detta är en sträcka med stor känslighet vid störningar idag. En utvecklad infrastruktur över Öresund bör således ha en funktion både för gods- och persontågstrafik, för att ge tillräckliga nyttor (användande). Den bör också vara ansluten till de stora stationerna i persontågssystemet för att få ett bra resandeunderlag (och därmed en god nytta). Den bör också ansluta till godsrangeringen och till järnvägsnätet för godståg, för att bli användbar på ett rationellt vis för godstågstrafiken.”
Johan Pehrson, partiledare Liberalerna, och Torkild Strandberg (L), ordförande Liberalerna Skåne i Dagens Industri, 21 november 2024.
”Alldeles för länge har infrastruktur mellan Danmark och Sverige hanterats som en regional angelägenhet. Men att binda ihop två länder med gränsöverskridande infrastruktur är en nationell angelägenhet där staterna måste komma överens. Det kräver dialog och samarbete över gränsen. Ett första steg är en gemensam dansk-svensk utredning på myndighetsnivå om infrastrukturen över Öresund och en ny fast förbindelse”.
Rasmus Prehn (S), ordförande för Folketingets transportutskott till Greater Copenhagen 18 november 2024.
”Vi har varit överens från dansk sida om att vi gärna ser att det danska transportutskottet, det svenska trafikutskottet och våra departement kan påbörja ett samtal om hur vi får belyst detta (transport över Öresund, red.) så vi har bäst möjlig kunskap och är bäst möjligt förberedda i samband med en eventuell ny förbindelse”.
Helena Gellerman (L), riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson och Louise Eklund (L), riksdagsledamot och ersättare i Trafikutskottet i Sydsvenskan 18 oktober 2024.
”Liberalerna och samarbetspartierna har gett Trafikverket i uppdrag att utreda alla de tre förslag som ligger på bordet, där en utgångspunkt är just att det måste underlätta både väg- och järnvägstrafiken för både gods- och persontrafik. Den utredningen pekar i riktning mot Europaspåret, utgående från Landskrona, då den tillåter både person- och godstrafik på väg- och järnväg”.
Lars Gaardhøj (S), ordförande Region Huvudstaden och Greater Copenhagen.
”Redundansen är inte bara viktig för regionen Greater Copenhagen, utan för hela Sverige och Danmark. Ur säkerhetssynpunkt är det alltför sårbart att enbart ha en enda, fast förbindelse, som så många människor och företag är beroende av. Vi måste säkra pendlingen och godstransporterna över Öresund, så att regionen inte stannar av när något händer på den befintliga bron. Det handlar också om att säkra svenskarnas tillgång till Köpenhamns flygplats.”
Jens-Kristian Lütken (Venstre), arbetsmarknads- och integrationsborgmästare i Köpenhamns kommun och Torkild Strandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Landskrona i Dagens Industri den 1 november 2024.
”Så om vi ska förbättra pendlingsmöjligheterna och utöka arbetsmarknadsregionen samtidigt som mer internationell person- och godstransport ska kunna passera mellan våra länder och vidare mot kontinenten behövs ytterligare en Öresundsförbindelse. Flera olika förslag på ny Öresundsförbindelse har presenterats de senaste åren. Det är nu dags att sätta igång. Helt konkret bör de danska och svenska myndigheterna få i uppdrag att ta ett samlat grepp om framtidens infrastruktur kring Öresund, förutsättningslöst utreda möjliga lösningar och påbörja de första förberedelserna till en ny järnvägsförbindelse över Öresund”.
Philip Sandberg (L), oppositionsråd i Lunds kommun, Ann Tångmark Lundberg (FNL), Oppositionsråd i Lunds kommun och Mattias Horrdin (C), Oppositionsråd i Lunds kommun i Sydsvenskan den 4 juli 2024.
”Vi vill uppmana regeringen att snarast fatta beslut om Europaspåret för att vi ska kunna hantera de snabbt ökande godsflödena, för att Lund och flera andra skånska orter äntligen ska få sitt yttre godsspår, för att ta vara på den stora potential som finns i Öresundsregionen och för att minska utsläppen genom att styra om mer gods från väg till järnväg”.
Anders Rody Hansen, chefskonsulent DI Transport, blogg 29 augusti 2024
”Dansk Industri bedömer att fler studier bör göras, eftersom det tar lång tid att utreda, planera och bygga en sådan infrastruktur, vare sig det är en bro eller en tunnel. Men också att man måste definiera syftet närmare för den trafik man vill prioritera, då förslagen på förbindelser är svar på olika problemställningar, till exempel om förbindelsen riktar in sig på gods eller personer, eller om den är för att stödja pendling eller näringslivets transportbehov”.
Recent Comments