Med Trafikverkets utredning om kapacitet och redundans för transporter över Öresund ingår Europaspåret för första gången i en nationell utredning om behoven för utökad infrastruktur över Öresund. Detta är en viktig milstolpe för Europaspåret. Vi har under många år argumenterat för att behov och mål ska utredas förutsättningslöst av statliga myndigheter samt att alla lösningar ska inkluderas i detta arbete. Detta är – enligt oss – enda sätet att komma fram till bästa lösningen för framtidens infrastruktur över Öresund.
Men vad skriver Trafikverket då i sin utredning om Europaspåret? Här kommer ett några viktiga poänger från Trafikverkets arbete.
Europaspåret kan lösa infrastrukturens problem
Trafikverkets utredning analyserar kapacitet och redundans för transporter över Öresund och konstaterar att det redan idag finns problem med redundans – alternativa transportvägar – fram för allt för godståg samt att det på sikt behövs ökad järnvägskapacitet över Öresund. Trafikverket beskriver vilka funktioner framtidig utökad infrastruktur över Öresund bör ha ur ett statligt perspektiv. En central funktion är att en ny förbindelse ska kunna hantera både person- och godståg för at skapa tillräckliga nyttor och bidra med både ökad kapacitet och redundans. Europaspåret är i dagsläget enda förslaget som kan detta, vilket bekräftas i Trafikverkets utredning.
Europaspåret ökar tillgängligheten i hela Öresundsregionen
Trafikverket beskriver att Europaspåret skulle innebära en ökad tillgänglighet och större arbetsmarknadsregion i Öresundsregionen. Europaspåret skiljer sig från övriga förslag genom att skapa nyttor och ökad tillgänglighet för en större del av Öresundsregionen eftersom Europaspåret förbinder de tätbefolkade delarna i Köpenhamn med en större del av Skåne och medför kortare restider.
En fördel med Europaspåret är att den kan hantera Öresundståg och integreras med dagens Öresundstågsystem. Därmed kan den regionala trafiken utvecklas, utökas och bli mer tillförlitlig genom att det finns två passager över Öresund. Inget annat förslag skapar en liknande utveckling för Öresundstågen.
Det framgår också av utredningen att Europaspåret skulle innebära en väsentlig kapacitetsökning i Köpenhamn där behovet av utökad järnvägskapacitet är stort. Generellt konstateras det att Köpenhamn skulle vinna mycket på Europaspåret eftersom tillgängligheten skulle öka för både järnväg- och vägtrafiken i anslutning till Skåne och vidare mot Norden.
Europaspåret är en statlig angelägenhet
Trafikverket gör även bedömningen att Europaspåret är en statlig angelägenhet eftersom det blir en del av det nationella transportsystemet. Även här skiljer Europaspåret sig från övriga förslag som har mer lokala funktioner i transportsystemet som gör statligt engagemang osäkert.
”Det förefaller sannolikt att en fast förbindelse med den funktion som är målet med projektet (Europaspåret, red.) skulle komma att vara en statlig angelägenhet. Som ovan skisserats kan ett statligt ägt bolag med ägande från Sverige och Danmark i detta fall vara en lösning som vidare kan prövas.”
Behov av helhetsgrepp om godstrafik på järnväg inklusive rangering
Trafikverket skriver att Malmö godsbangård är en av de viktigare bangårdarna i Sverige där stort sett allt järnvägsgods som skall ut och in ur Sverige idag rangeras om. Godsbangården har kapacitetsproblem och Trafikverket vill utreda möjliga lösningar för att hantera mer tågtrafik och i synnerhet fler och längre godståg. En möjlig åtgärd är att flytta godsbangården till en annan strategisk plats i Skåne vilket behöver planeras tillsammans med en eventuell ny Öresundsförbindelse. Godstrafik via en ny förbindelse ska på ett effektivt sätt nå rangerbangården, Södra stambanan och Godsstråket genom Skåne. Mot bakgrund av detta beskriver Trafikverket att det behövs ett helhetsgrepp om godstrafik på järnväg i Skåne.
Europaspåret är det förslag som presenterar ett strategiskt helhetsgrepp om godstågstrafiken genom att visa hur en ny Öresundsförbindelse med godstågskapacitet på ett effektivt sätt kan kopplas till en ny rangerbangård i Skåne. Marieholmsbanan har i tidigare utredningar presenterats som ett lämpligt läge för en ny rangerbangård i Skåne, vilket Svalövs kommun har ställt sig positiv till. Med en rangerbangård på denna placering och Europaspåret skapas en effektiv nod för godsflöden på järnväg mellan Sverige och kontinenten samtidigt som befintlig järnväg Lund-Malmö-Köpenhamn avlastas så persontrafiken kan öka.
Det behövs fler studier av Europaspåret
Trafikverket anser att Europaspåret behöver studeras vidare och fördjupas till exempel kring möjliga linjeföringar och anslutningar främst på danska sidan. Detta är helt naturligt. Europaspåret är ett förslag som bygger på en analys av vilken infrastruktur Öresundsregionen behöver för att lösa utmaningarna med kapacitet, redundans och tillgänglighet. I takt med att förslaget mognas ska det fördjupas för att hitta de mest lämpliga och effektiva lösningar och anslutningar. Detta behöver vara ett samarbete mellan svenska och danska myndigheter och därför är det viktiga nu att det tillsätts ett bilateralt arbete om framtidens infrastruktursystem i Öresundsregionen som förutsättningslöst ser på förslag till ny förbindelse.
Recent Comments