Smedjan Timbro har efter att Trafikverket har presenterat analysen av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kommenterat utredningen och processen kring en ny Öresundsförbindelse.
– Regionpolitikerna i Skåne har bestämt att Landskrona är ett ointressant alternativ. Men vi vet ju inte det eftersom ointresset gjort att Europaspåret inte blivit ordentligt utrett av Trafikverket. Landskrona står och kämpar utan att kunna påvisa den nytta som de menar att deras alternativ har. Om man ska ta ett beslut att använda nationella resurser på en ny förbindelse, så måste alla alternativen upp på bordet så att vi vet vad Landskrona-alternativet kan ge. För godset är Europaspåret mycket bättre eftersom det har kapacitet för godståg. Om vi ska använda resurser så måste vi veta hur vi ska prioritera rätt, säger Karolina Boholm, talesperson för transport- och infrastrukturfrågor hos Skogindustrierna.
– Utredningen visar väldigt tydligt att HH-förbindelsen är till för regionala tåg. Man räknar inte med att det kommer vara attraktivt för långväga persontåg och definitivt inte för godståg. Med de förutsättningarna ser jag inte att en HH-förbindelse kommer ha någon större praktisk betydelse för SJ, säger Pär Helgesson, ansvarig för samhällskontakter och höghastighetståg hos SJ.
I HD/Sydsvenskan har SJ också uttalat sig om i Europaspåret:
Recent Comments